Setiap kali selepas solat, ada sepotong doa yang biasa dibaca yang
bermaksud “Ya Allah, hidupkanlah aku/kami di dalam iman dan matikanlah
aku/kami di dalam iman dan masukkanlah aku/kami ke Jannah bersama iman.”
Iman
adalah penting. Pengeritan iman yang telah sedia kita ketahui adalah
mempercayai kewujudan Allah yang Esa, kewujudan para malaikat sebagai
para pegawai yang melaksanakan sistem tuhan, kewujudan kitab-kitab yang
terdiri daripada firman-firman pencipta, kewujudan para Rasul sebagai
utusan dan ketua manusia yang memberi peringatan dan amaran, juga
mempercayai kewujudan Hari Kiamat, hari segala-galanya akan berakhir.
Namun, yang paling tidak dapat diterima ‘tanpa disedari’ oleh
kebanyakkan orang adalah beriman dengan Qadak dan Qadar atau takdir.
Sebagai seorang Islam bergelar Muslim, kita harus memajukan diri kita
menjadi seorang Mukmin. Perkataan Mukmin bermaksud orang yang beriman.
Untuk menjadi seorang yang beriman, prinsip yang paling asas adalah
mempercayai kesemua rukun iman yang di atas. Seterusnya mengikut garis
panduan pada surah Al-Mukminun.
BERIMAN DENGAN TAKDIR
Bukan senang untuk beriman dengan takdir. Kita mungkin berkata kita percaya, tetapi apabila datang dugaan-dugaan tertentu, ada yang akan cuba bertindak seolah-olah tidak dapat menerima ketentuan tuhan. Firman Allah s.w.t di dalam surah Hud ayat 9, “Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan manusia sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu daripadanya, mendapati dia amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur.”
Bukan senang untuk beriman dengan takdir. Kita mungkin berkata kita percaya, tetapi apabila datang dugaan-dugaan tertentu, ada yang akan cuba bertindak seolah-olah tidak dapat menerima ketentuan tuhan. Firman Allah s.w.t di dalam surah Hud ayat 9, “Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan manusia sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu daripadanya, mendapati dia amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur.”
Orang yang berusaha dengan niat untuk beramal akan “berasa lain”
sekiranya mereka gagal mencapai matlamat. Mereka akan sentiasa berasa
tenang walaupun didatangi kesusahan atau kesenangan. Mereka terdiri
daripada golongan yang bahagia di dunia dan sedang menanti kebahagiaan
di akhirat. Tiada satu perkara yang berlaku pada diri mereka yang dapat
menggugat ketenangan itu.
Sebaliknya, mereka yang berusaha untuk kebahagiaan dunia mungkin akan
merasa bahagia apabila matlamat tercapai. Namun sekiranya gagal, mereka
akan berasa amat dukacita. Sekiranya mereka kehilangan sesuatu, mereka
akan bermatian-matian untuk mempertahankan atau mendapatkannya semula.
Sekiranya mereka gagal mendapatkannya semula, hati mereka akan berasa
gelisah dan hidup mereka mula menderita. Lalu mereka menyalahkan orang
lain dan akhirnya menyalahkan tuhan.
Jika seseorang itu jodoh kita, dia tetap jodoh kita. Jika seseorang
itu bukan jodoh kita, dia tetap bukan jodoh kita, walaupun apa pun yang
kita lakukan, tidak ada gunanya memaksa diri mempertahankan. Dengan
menyerahkan kepada ketentuan, lazimnya tuhan akan membuka jalan-jalan
yang tidak pernah kita fikirkan.
AMAL DAN TAKDIR
Amat penting untuk kita faham, hidup ini adalah untuk beramal bukan menentukan takdir. Kita akan dihidupkan semula dan disoal tentang amalan bukan apa yang pernah kita “capai”. Kita akan ditanya tentang “what did you do ? ” bukannya ” so… what’s the outcome? “.
Amat penting untuk kita faham, hidup ini adalah untuk beramal bukan menentukan takdir. Kita akan dihidupkan semula dan disoal tentang amalan bukan apa yang pernah kita “capai”. Kita akan ditanya tentang “what did you do ? ” bukannya ” so… what’s the outcome? “.
Di dalam ayat 154 surah Ali Imran diceritakan pada zaman Nabi s.a.w
ada sesetengah orang tidak mahu ikut berperang dengan alasan takut mati,
lalu Allah s.w.t berfirman “Kalau kamu berada di rumah kamu sekalipun
nescaya keluarlah juga orang-orang yang telah ditakdirkan (oleh Allah)
akan terbunuh itu ke tempat mati masing-masing. Dan (apa yang berlaku di
medan perang Uhud itu) dijadikan oleh Allah untuk menguji apa yang ada
dalam dada kamu, dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hati kamu. ”
Jelas sekali, manusia bebas beramal. Namun “final result” adalah hak Allah s.w.t.
Jadi tak perlu susah-susah, Ali r.a. berkata, bahawa Nabi s.a.w
bersabda, “Beramallah, setiap orang akan `dipermudahkan` seperti apa
yang telah ditentukan.” Lalu beliau s.a.w membaca ayat 5-10 surah
Al-Lail.
* Orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan
bertaqwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala
laranganNya), * Serta ia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik *
Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya “kemudahan” untuk mendapat
kesenangan (Syurga).
* Sebaliknya: orang yang bakhil (daripada berbuat kebajikan) dan
merasa cukup dengan kekayaan dan kemewahannya * Serta ia mendustakan
perkara yang baik * Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya
“kemudahan” untuk mendapat kesusahan dan kesengsaraan; {Riwayat Bukhari}
BUKAN USAHA TETAPI DOA
Sebuah hadith daripada Salman r.a., bahawa Nabi s.a.w telah bersabda “Tidak boleh diubah takdir kecuali doa, dan tidak ada yang boleh menambah umur kecuali perbuatan baik. †{Riwayat Tirmizi, hassan gharib}
Sebuah hadith daripada Salman r.a., bahawa Nabi s.a.w telah bersabda “Tidak boleh diubah takdir kecuali doa, dan tidak ada yang boleh menambah umur kecuali perbuatan baik. †{Riwayat Tirmizi, hassan gharib}
Allah berfirman dalam surah Ar-Ra’ad ayat 39, “Allah menghapuskan
apa jua yang dikehendakiNya dan Dia juga menetapkan apa jua yang
dikehendakiNya. (Ingatlah) pada sisiNya ada Ummu al-Kitabâ€. Firman
Allah lagi di dalam surah Mukmin ayat 60, “Berdoalah kamu kepadaKu
nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. â€
Abu Hurairah r.a juga melaporkan bahawa, “Nabi s.a.w selalu memohon
perlindungan dari suratan takdir yang buruk, dari ditimpa kecelakaan,
dari keghairahan musuh dan dari terkena bala.” {Riwayat Muslim}
Doa sahaja yang dapat mengubah takdir, bukan usaha.
ANTARA PUTUS ASA DAN BERSERAH KEPADA TAKDIR
Mempercayai takdir bukan bermaksud berputus asa. Frasa “putus asa” sepatutnya tidak wujud di dalam kamus hidup seorang mukmin. Kita tidak boleh berputus asa dalam mengharapkan rahmat Allah.
Mempercayai takdir bukan bermaksud berputus asa. Frasa “putus asa” sepatutnya tidak wujud di dalam kamus hidup seorang mukmin. Kita tidak boleh berputus asa dalam mengharapkan rahmat Allah.
Semasa
peperangan di Thaif, umat Islam telah mengepung kota Thaif. Ibnu Ishaq
meriwayatkan Thaif telah dikepung selama 17 malam dan diserang dengan
manjanik (senjata pelontar batu). Umat Islam terus menyerang dan
menyerang namun tetap gagal. Lalu Nabi s.a.w bertindak untuk mengundur
sahaja.
Abdullah bin Amru r.a melaporkan bahawa, Rasulullah s.a.w telah
mengepung penduduk Thaif tetapi tidak mendapat apa-apa hasil dari
pengepungannya tersebut. Seterusnya baginda bersabda: Insya Allah kita
akan kembali ke Madinah. Para sahabat membantah: Mengapa kita harus
kembali? Kita belum dapat menaklukinya. Rasulullah s.a.w bersabda kepada
mereka: Pergilah kamu berperang. Mereka pun mencubanya sehingga mereka
mendapat kecederaan. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda lagi: Besok kita
akan kembali. Para sahabat hairan dengan sabda baginda. Sementara itu
Rasulullah s.a.w hanya tersenyum. {Riwayat Muslim}
Itu adalah contoh perbezaan antara putus asa dan menerima
ketentuanNya. Adakah nabi s.a.w berputus asa ? Atau beliau tunduk dengan
takdir ?
KESIMPULANNYA
Perbanyakkan doa untuk kebaikkan. Sebarang usaha perlu dijalankan dengan kaedah yang betul. Ada sesetengah orang yang ditinggalkan kekasih atau suami lalu cuba mendapatkan semula dengan kaedah mengumpat, memfitnah dan memburukkan orang lain.
Perbanyakkan doa untuk kebaikkan. Sebarang usaha perlu dijalankan dengan kaedah yang betul. Ada sesetengah orang yang ditinggalkan kekasih atau suami lalu cuba mendapatkan semula dengan kaedah mengumpat, memfitnah dan memburukkan orang lain.
Sebaliknya, sekiranya mereka berhenti seketika untuk berdoa dan
bermuhasabah diri serta menerima ketentuannya, lebih banyak manfaat
dapat diperolehi. Salah satu daripadanya adalah ketenangan, selanjutnya
adalah iman.
No comments:
Post a Comment